Microsoft kupił Nokię. Mocny ruch Ballmera

Kategorie: Microsoft, Nokia, Smartfony, Windows Phone

Tagi: , , , , , , , ,

Microsoft wie, jak robić interesy. Informacja o przejęciu przez firmę z Redmond całego działu urządzeń i usług Nokii za 7,2 mld dol. jest nie tylko wydarzeniem roku w technologicznym i biznesowym świecie, ale także – jak uważa część analityków – gwoździem do trumny… BlackBerry.

Dziś widać dobrze, że transakcja przygotowywana była od dawna. Kilka miesięcy temu Nokia uwolniła się przecież ze spółki z Siemensem, a w lipcu CEO Microsoftu, odchodzący na emeryturę Steve Ballmer, ogłosił reorganizację firmy. Hasło „Jeden Microsoft” oznaczało skupienie i powiązanie ze sobą zespołów odpowiedzialnych między innymi za systemy operacyjne, urządzenia, aplikacje czy usługi. Co ciekawe, niemal natychmiast po ujawnieniu transakcji, CEO Nokii Stephen Elop, był już wymieniany jako jeden z najpoważniejszych kandydatów do miejsca po Ballmerze. Zwłaszcza, że pracował już wcześniej w firmie z Redmond. Na razie jednak będzie pełnił funkcję wiceprezesa Microsoftu do spraw urządzeń i usług. W Nokii zastąpił go Risto Siilasmaa.

Microsoft podał szczegóły transakcji. Za 5 mld dol. przejęty został dział Nokii odpowiedzialny za rozwój smartfonów i telefonów komórkowych z markami Lumia i Asha (Nokia Devices & Services), zaś za 2,18 mld dol. kupiono na dziesięć lat patenty fińskiej firmy. Dodatkowo Microsoft wykupi czteroletnią licencję na mapy Nokii, czyli HERE. Motorem sprzedaży może okazać się seria low-endowych urządzeń Asha – sprzedaż tanich telefonów oznacza bowiem dostęp do milionów klientów w krajach rozwijających się. A co z Nokią? Czy to koniec fińskiej firmy, której telefony były tak popularne, zwłaszcza w naszym kraju?  Planem Nokii jest skupienie się na infrastrukturze sieciowej, mapach i usługach lokalizacyjnych i zaawansowanych technologiach.

Ballmer w swoim oświadczeniu jasno określił o co chodzi: – To wygrana pracowników, akcjonariuszy i konsumentów obu spółek. Przejęcie przyspieszy rozwój Microsoftu, wzrośnie też nasz udział oraz zyski na rynku mobilnych urządzeń.

Microsoft realizuje sprawdzoną już przez Apple strategię „urządzenia oraz usługi”.  Idzie też śladem Google. Firma z Mountain View – przypomnieć warto – kupiła Motorolę Mobile, a ich pierwszy wspólny produkt, Moto X, okazał się wielkim hitem w USA i Kanadzie. Czy pierwszy smartfon Microsoftu po wykupieniu Nokii odniesie podobny sukces? Trudno już dziś wyrokować, jednak analitycy uważają, że ruch Microsoftu oznaczać będzie wielkie kłopoty BlackBerry. Kanadyjczycy, którzy na rynku mobilnych systemów nie walczyli z liderami: Androidem oraz iOS, ale właśnie z Windows Phone – być może zdecydują się na sprzedaż marki, a chętnych przecież nie brakuje. To głównie chińskie firmy z Lenovo na czele.

Na zdjęciu Steve Ballmer, dyrektor generalny Microsoftu (huffingtonpost.com)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*