S

Więcej smartfonów, więcej tabletów – tak można by podsumować w skrócie najnowszy raport Strategy Analytics z pierwszego kwartału 2014 roku na mobilnym rynku. Coraz wyraźniej i coraz wyżej w statystykach swoją obecność zaznaczają chińscy producenci.

Rynek tabletów? Nadal dominują dwa systemy: Android oraz iOS. Wg Strategy Analytics, w pierwszym kwartale tego roku do sprzedaży trafiło 57,6 mln tabletów, czyli o 19 proc. więcej niż w Q1 2013. Większość rynku – 65,8 proc. – należy do Androida (wzrost z 25,6 mln sztuk w Q1 2013 do 37,9 mln). Tymczasem sprzedaż iPadów – wyraźnie poniżej oczekiwań. Udział Apple spadł do 28,4 proc. i to z poziomu 40,3 proc., który odnotowano w Q1 2013! Do sprzedaży trafiło 16,4 mln iPadów wobec 19,5 mln w Q1 2013… Apple twierdzi, że realna sprzedaż spadła tylko o 3 proc. (obniżenie zapasów), z kolei część analityków tłumaczy kiepskie statystyki zmianą cyklu wydawniczego. Czy tak jest w istocie? Przekonamy się za kilka miesięcy.

Statystyki są nadal kiepskie dla Microsotfu, który ma tylko niespełna 6 proc. rynku tabletów. To, zdaniem analityków, przede wszystkim efekt wysokich cen tabletów z Windowsem i brak aplikacji, które są największą siłą iOS i Androida. Być może jednak sytuację w tym roku odmienią 8-calowe urządzenia sprzedawane w przystępnych cenach…

W Q1 2014 na rynek trafiło 285,5 mln smartfonów, co oznacza aż 33-procentowy wzrost w porównaniu z Q1 2013. 89 mln smartfonów to produkty Samsunga. Koreańczycy wyraźnie zwiększyli produkcję (z 69,4 mln w Q1 2013), ale… stracili nieco rynku! Z 32 do 31 procent. To niewiele, ale taką sytuację odnotowano po raz ostatni w Q4 2009. Dla Samsunga problemem jest już nie tylko Apple, ale także chińska konkurencja – przede wszystkim Huawei.

Apple pozostaje numerem 2: 43,7 mln sprzedanych iPhone`ów oznacza 15,3 proc. rynku. W Q1 2013 było to odpowiednio 37,4 mln sprzedanych iPhone`ów i 17,5-proc. Udział w rynku. Marka nadal jest bardzo silna w segmencie premium, jednak nieobecność w kategorii entry-level (np. brak oferty na wschodzących rynkach Ameryki Południowej) może oznaczać dalsze zmniejszanie udziałów w rynku.

Swoje trzecie miejsce i 4,7 proc. udziału w rynku zachował Huwaei. Chiński producent wprowadził na rynek 13,4 mln smartfonów (rok temu było to 10 mln). Analitycy zwracają uwagę także na innego chińskiego producenta, Lenovo. 13,3 mln smartfonów oznacza wzrost udziału w rynku z 3,9 do 4,7 proc., a na tym z pewnością nie koniec. Lenovo kupiło bowiem Motorolę – wygląda więc na to, że w drugiej połowie roku Samsung i Apple zmagać się będą z jeszcze większą konkurencją.

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*