Rynek tabletów: Apple, Samsung i… spadki

Kategorie: Analiza rynku, Android, Apple, Samsung, Tablety

Tagi: , , , , , , , , ,

???????????????????????

Kryzys na rynku tabletów? Najnowszy raport firmy IDC (International Data Corporation) zdaje się to potwierdzać, bowiem w czwartym kwartale zeszłego roku do sprzedaży trafiło aż o 12 procent mniej urządzeń niż w Q4 2013.

Wprawdzie w całym roku 2014 sprzedano niemal 230 mln tabletów, czyli więcej niż rok wcześniej (wówczas było to ok. 220 mln), ale ostatni kwartał wyraźnie pokazał nową – spadkową – tendencję. W Q4 2014 sprzedano 76,1 mln, a w Q4 2013 – 78,6 mln tabletów. Czy to oznacza, że światowy rynek tabletów jest już nasycony? Na to wygląda. Badania pokazują, że w Stanach Zjednoczonych większość rodzin ma już co najmniej jeden tablet, na dodatek do wymiany tych urządzeń dochodzi znacznie rzadziej niż w przypadku smartfonów. Zahamowana została nie tylko sprzedaż iPadów; zarówno drogie tablety z Androidem, jak i te ze średniej półki również nie mają dobrych statystyk sprzedażowych. Nic więc dziwnego, że po raz pierwszy na rynku tabletów odnotowana została tendencja spadkowa.

Oczywiście nadal dominuje Apple, choć po efektownych wzrostach związanych z premierą iPada Air nie ma już śladu. Nowy sprzęt oferuje niewielkie ulepszenia, na dodatek iPhone 6 Plus, co podkreślają analitycy, kanibalizuje iPady Mini. Z drugiej strony – przede wszystkim na rynku amerykańskim – poważnym problemem dla dużego iPada jest… Mac. Mimo to 21,4 mln urządzeń sprzedanych przez Apple i tak robi wrażenie, zwłaszcza gdy spojrzymy na statystyki konkurencji. Trzeba jednak pamiętać, że w skali roku Apple zanotowało 14,6-procentowy spadek sprzedając w 2014 r. 63,4 mln urządzeń wobec 74,3 mln w 2013 r. Na drugim miejscu – mimo problemów – zdołał utrzymać się Samsung z 11 mln sprzedanych tabletów. W sumie Koreańczycy zanotowali niewielki, 1,1-proc. wzrost w skali roku (40,2 mln urządzeń w 2014 wobec 39,7 mln w 2013 r.), co jest w głównej mierze zasługą świetnie sprzedającego się Taba 4.

1

Źródło: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, 2 lutego 2015

2

Źródło: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, 2 lutego 2015

W Q4 2014 3,7 mln urządzeń sprzedało Lenovo, jednak w skali roku minimalnie lepszy jest ASUS. W statystykach zmieścił się jeszcze Amazon ze swoimi tabletami serii Fire, choć w przypadku firmy Jeffa Bezosa spadki – w porównaniu z 2013 rokiem – są bardzo duże i wynoszą ponad 66 procent.

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*