Rynek smartfonów według IDC: Samsung przed Apple

Kategorie: Analiza rynku, Apple, Galaxy, Huawei, rynek smartfonów, Samsung, Smartfony

Tagi: , , , , ,

Według szacunkowych danych International Data Corporation (IDC), w czwartym kwartale 2017 roku sprzedano 403,5 mln smartfonów. Oznacza to spadek o 6,3 proc. w porównaniu do 430,7 mln urządzeń z Q4 2016. Przez cały rok 2017 na światowym rynku sprzedano w sumie 1,472 mld smartfonów – to z kolei niemal niezauważalny, niespełna procentowy spadek rok do roku (1,473 mld w 2016 r.). Co ciekawe, spadki odnotowano na rozwijających się rynkach, takich jak Chiny i Stany Zjednoczone – konsumenci najwyraźniej nie spieszyli się z uaktualnieniem swoich urządzeń do najnowszej generacji flagowców, uważają analitycy IDC.

Spadki są dość zaskakujące zważywszy, że w 2017 roku producenci smartfonów z Androidem wprowadzili na rynek sporo nowości – „ultra high-endowe” urządzenia z ekranami o proporcjach 18:9, natomiast Apple uczciło 10-lecie iPhone’a modelem X. O ile w ciągu roku spadek jest niewielki, o tyle w Q4 stał się zauważalny. Powód? Analitycy IDC podkreślają, że nowe flagowce stały się dla klientów raczej luksusem niż rzeczywistą koniecznością zastąpienia dotychczasowych urządzeń.W 2017 roku, wobec ultra high-endowych urządzeń, flagowce poprzedniej generacji wydawały się dla konsumentów bardziej przyjazne mówi Jitesh Ubrani, analityk IDC.

Jakie wyniki odnotowali poszczególni producenci? W przypadku Apple jest to niewielki spadek w stosunku do poprzedniego kwartału; liczba sprzedanych iPhone’ów osiągnęła 77,3 mln sztuk, co stanowi spadek o 1,3 proc. w ujęciu rok do roku. W Q4 2017 Apple znalazło się jednak przed Samsungiem, głównie za sprawą iPhone’a 8, 8 Plus i iPhone’a X. Oferta Apple dotarła do szerszego grona użytkowników – zarówno na rynkach wschodzących, jak i rozwiniętych. W całym 2017 roku Apple zajęło drugie miejsce sprzedając 215,8 mln iPhone’ów. To 0,2 proc. więcej niż w 2016 r., gdy firma z Cupertino sprzedała 215,4 mln. Liderem światowego rynku smartfonów w 2017 roku pozostał Samsung i to mimo słabszego Q4 od Apple. Koreańczycy sprzedali w Q4 2017 74,1 mln urządzeń, co oznacza spadek o 4,4 proc. w porównaniu do Q4 2016 (77,5 mln). W ciągu całego roku Samsung sprzedał jednak 317,3 mln smartfonów – wzrost o 1,9 proc. (311,4 mln w 2016 r.). Jak podkreślają analitycy IDC, to dobry wynik biorąc pod uwagę porażkę Note 7 z 2016 roku i rosnącą presję ze strony Apple oraz chińskich producentów. Nadchodzący następny flagowiec, Galaxy S9, jest kolejną szansą Samsunga na pozyskanie nowych klientów w tym roku.


Pozycję numer trzy utrzymuje Huawei. W Q4 2017 sprzedano 41 mln telefonów, co jednak oznacza spadek o 9,7 proc. w porównaniu do Q4 2016 (45,4 mln). Wyniki w całym 2017 roku wyglądają za to znacznie lepiej; marka Honor przyczyniła się bowiem do wzrostu sprzedaży nie tylko w Chinach, ale i na świecie. Ważną rolę odgrywała też seria Mate. Chiński producent sprzedał 153,1 mln smartfonów, co stanowi wzrost o 9,9 proc. w stosunku do 139,3 mln sztuk w 2016 roku. Problemem jest rynek w USA, stąd kluczowe znaczenie dla chińskiego producenta mieć będzie umowa z jednym z tamtejszych operatorów. Tymczasem inny chiński producent, Xiaomi, zdołał podwoić swój udział w rynku z 3,3 (Q4 2016) do 7 procent (Q4 2017). Dla Xiaomi największe rynki to Indie i Rosja. Również OPPO udało się wyjść poza Chiny, wchodząc na inne azjatyckie rynki – Indie, Indonezja czy Wietnam. W Q4 2017 firma spadła na piąte miejsce sprzedając 27,4 mln smartfonów i jednocześnie utrzymując 12-procentowy wzrost przez cały rok (111,8 mln sprzedanych urządzeń) (źródło: IDC).

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*