Spotify zadebiutowało na giełdzie

Kategorie: finanse, Spotify, wiadomości

Tagi: , , ,

Spotify, szwedzki serwis, który zajmuje się strumieniowaniem muzyki, zadebiutował na nowojorskiej giełdzie. Wartość giełdowa firmy po rozpoczęciu notowań wyniosła aż 29,5 mld dolarów.

Cena referencyjna początkowo wynosiła 132 dolarów za akcję, natomiast cena otwarcia wyniosła 165,90 dolarów. Efekt? Wartość firmy na poziomie niemal 30 miliardów dolarów. Tego poziomu nie udało się jednak długo utrzymać i akcje spadły do ok. 150 dolarów, co jednak i tak dawało 26,5 mld USD. Co ciekawe, ostatnia wycena Spotify – w 2015 roku – wyniosła 8,4 mld dolarów. Warto zaznaczyć, że giełdowy debiut nie był typowy – to tzw. DPO (Direct Public Offering) zamiast znacznie bardziej popularnego IPO (Initial Public Offering). Tego rodzaju debiut giełdowy wprowadza do obrotu wyłącznie istniejące akcje, nie pozwalając na pozyskanie dodatkowego kapitału, ale z drugiej strony uniknięto zapłacenia prowizji za przygotowanie oferty publicznej. Pierwszego dnia ok. 30 mln akcji Spotify zmieniło właścicieli.

Przypomnieć warto, że usługa Spotify, firmy, którą założyli w 2006 roku Martin Lorentzon i Daniel Ek (CEO), jest dostępna w 61 krajach. Ma 159 milionów użytkowników – 70 milionów to subskrybenci usługi premium. Firma przewiduje wzrost do 96 milionów abonentów i 30-procentowy wzrost przychodów (do 6,6 miliarda dolarów) do końca roku. Spotify w zeszłym roku odnotowało dochody w wysokości prawie 5 miliardów dolarów i stratę netto w wysokości około 1,5 miliarda dol. (źródło: The Verge, Spotify)

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*