Apple nie będzie już informować o liczbie sprzedanych iPhone’ów

Kategorie: Apple, finanse, wyniki finansowe

Tagi: , , ,

Apple do niedawna eksponowało liczbę sprzedanych iPhone’ów, jednak przy okazji opublikowania wyników za czwarty kwartał fiskalny 2018, Luca Maestri, odpowiadający za finanse firmy z Cupertino, zapowiedział, że to już ostatni tak pełny raport. W kolejnym raporcie kwartalnym Apple poda jedynie przychód w poszczególnych kategoriach.

Rynek smartfonów z kwartału na kwartał staje się coraz trudniejszy, a sprzedaż iPhone’ów, iPad’ów czy Mac’ów jest już albo wyraźnie spowolniona, albo zmniejsza się. Między lipcem a wrześniem (czwarty kwartał fiskalny Apple) firma sprzedała tylko nieco więcej iPhone’ów, co w tym samym okresie zeszłego roku – 46,9 mln wobec 46,7 mln sztuk. Mimo to Apple wykazało 29-procentowy przychód w dziale smartfonów, zaś cały dochód firmy wyniósł 62,9 mld dolarów (w Q4 2017 była to kwota 52,5 mld USD). Wyniki finansowe Apple są nadal bardzo dobre i wyraźnie widać, że przed spowolnieniami rynku firma skutecznie broni się podnosząc ceny urządzeń. Dobrze pokazuje to także średnia cena sprzedanego w Q4 2018 iPhone’a – 793 USD, wyższa niż w poprzednim kwartale (724 USD).

Jak jednak informuje Reuters, Apple ostrzegło, że najważniejszy – świąteczny kwartał najprawdopodobniej nie spełni oczekiwań Wall Street, czego przyczyną mają być spowolnienia na rynkach wschodzących (CEO Apple Tim Cook, w wywiadzie dla Reutersa, przyznał, że chodzi przede wszystkim o Brazylię, Indie, Rosję i Turcję) oraz koszty wymiany walut. Rozczarowująca prognoza sprawiła, że akcje firmy z Cupertino spadły o 7 procent („zabierając” ok. 70 miliardów dolarów z wartości rynkowej Apple). Apple spodziewa się przychodów w wysokości od 89 mld do 93 mld USD za – kończący się w grudniu – pierwszy kwartał fiskalny, co oznacza, że średni poziom 91 mld USD jest niższy od oczekiwanego na Wall Street (niemal 93 mld USD). Na dodatek zapowiedź braku informacji o liczbie sprzedanych urządzeń została źle przyjęta przez inwestorów i może doprowadzić do dalszego spadku akcji, a przecież sprzedaż iPhone’ów od lat była wskaźnikiem kwartalnych sukcesów Apple. Reuters cytuje przy tym Waltera Piecyka, analityka BTIG Research, który podkreśla, że firmy zwykle przestają raportować dane, gdy dane mają się wkrótce zmienić. I dodaje, że taka sytuacja źle wpływa na wizerunek Apple.

Tymczasem władze firmy z Cupertino przekonują, że w obliczu nasycenia rynków konsumenckich jednostkowa sprzedaż staje się mniej istotna, a coraz ważniejsze stają się usługi. Jak informuje Apple, przychody z usług, w tym iCloud, App Store i Apple Music, osiągnęły w czwartym kwartale 2018 10 miliardów dolarów. (źródło: Reuters, Apple)

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*