Jubileusz marki BlackBerry: 20 lat na rynku

Kategorie: Bez kategorii, BlackBerry, Smartfony

Tagi: , , ,

19 stycznia mija 20 lat od premiery pierwszego urządzenia pod marką BlackBerry. Firma Research In Motion Limited, znana wcześniej z produkcji pagerów, wprowadziła w 1999 roku na rynek terminal RIM 850 przemianowany później na BlackBerry. Nazwa została wymyślona przez marketingową firmę z USA Lexicon Branding.

Terminal miał – a jakże – fizyczną klawiaturę, z której słynęły później produkty z logo BB i pierwszą wersję systemu BlackBerry – OS 1.0. Urządzenie oferowało bezprzewodowy dostęp do poczty i kalendarza, nie miało jednak funkcji telefonu. W 2000 r. Autorski system był rozwijany do roku 2012 (i wersji 7.x), natomiast w styczniu 2013 roku pojawił się nowy OS, oznaczony cyfrą 10 (oparty na wcześniej rozwijanym systemie QNX), przeznaczony już dla smartfonów z dotykowymi ekranami. System – dodajmy – bardzo udany, z ciekawymi rozwiązaniami Kanadyjczyków (świetna, wirtualna klawiatura rozwijana jest do dzisiaj – już na innej platformie, Androidzie), jednak programiści pisali aplikacje dla innych systemów – iOS i Androida. W 2015 roku na rynku pojawił się pierwszy smartfon BlackBerry z Androidem – Priv.

Przez lata terminale BlackBerry były niemal symbolem biznesu – ułatwiająca pisanie maili czy obsługę terminarza klawiatura, bezpieczeństwo, a także usługi – BlackBerry Internet Service dla klientów indywidualnych czy BlackBerry Enterprise Server dla firm, wyróżniały kanadyjskie przedsiębiorstwo na rynku. W szczytowym okresie – w roku 2013 – było 85 milionów użytkowników BB. Takie urządzenia jak BlackBerry Bold 9000 świetnie radziły sobie na rynku, ale na rewolucję wprowadzoną przez Apple firma zareagowała za późno.

Dziś dawne Research In Motion to BlackBerry Limited. Firma z kanadyjskiego Waterloo – jeszcze kilka lat temu na skraju upadku – znów dobrze sobie radzi. Kanadyjczycy sami już wprawdzie nie produkują smartfonów, co oficjalnie ogłosili we wrześniu 2016 r., ale są wciąż obecni w mobilnej branży. BB sprzedaje między innymi oprogramowanie i usługi dla przedsiębiorstw, angażuje się także w branżę zdrowotną. Na rynek wprowadzane są jednak kolejne smartfony z logo BlackBerry – kanadyjska firma zajmuje się oprogramowaniem (zintegrowanym już z systemem Android), a sprawy hardware’u pozostawiono innym firmom podpisując umowy z TCL Corporation, Optiemus Infracom Ltd czy też niewielkim przedsiębiorstwem BB Merah Putih, które sprzedaje budżetowe modele, takie jak BlackBerry Aurora, wyłącznie w Indonezji. (grafika: BlackBerry)

Twitter: @G_Lisiecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

*